Metody montessori w przedszkolu

Metody montessori nie są nowością, a tak naprawdę dopiero teraz zyskały uznanie wśród rodziców oraz placówek edukacyjnych. Ich popularność wzrosła do tego stopnia, że coraz więcej oddziałów wdraża tego typu metody do programu nauczania. Z czym dokładnie mamy do czynienia? Na czym opierają się metody montessori w przedszkolu? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w poniższym tekście, więc koniecznie zapoznaj się z jego treścią, a rozwiejesz wszystkie wątpliwości.

Metody montessori – o czym mowa?

Metody montessori to system wychowawczy dzieci, który został stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori. System ten stosuje się głównie w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i jego celem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka. Duży nacisk w tej metodzie edukacyjnej stawia się na środowisko, w którym maluch przebywa, jak również na nauczycieli, które tworzą dane środowisko.

Metody montessori w przedszkolu – jak to wygląda w praktyce?

Nauczanie przedszkolne według metody montessori ma na celu zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, jak również sprawienia, by przychodząc do placówki, czuło się pewnie. To jednak nie wszystko, ponieważ według założeń przedszkolak ma czuć też pełne zrozumienie dla swoich zdolności, a jego rozwój ma być swobodny i indywidualny.

Jak już wspomnieliśmy, bardzo duże znaczenie ma również samo podejście nauczycieli, ponieważ w metodyce montessori wymaga się, aby wspierali każde dziecko w rozwijaniu jego zainteresowań. Prowadzący zajęcia razem z dziećmi tworzą relację opartą na zaufaniu i szacunku, co przekłada się na wzrost pewności siebie u malucha oraz gotowość na wypróbowanie nowych rzeczy. Nauczyciele nie mogą zmuszać naszych pociech do przyswajania wiedzy i każde dziecko może uczyć się w takim tempie, jakie jest dla niego odpowiednie.

Według metody Montessori dzieci dzieli się na grupy zróżnicowane wiekowo. Co więcej, jeśli są możliwości infrastrukturalne, to tworzy się nawet klasy łączone, do których nie tylko należą maluchy pełnosprawne, ale również dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Same zajęcia muszą być tak prowadzone, aby sprzyjały rozwijaniu zdolności społecznych, emocjonalnemu wzrastaniu oraz podnoszeniu koordynacji fizycznej.

Dziecko powinno czerpać radość i przyjemność z uczenia się i nabywania wiedzy. Do tego celu przygotowuje się również odpowiednio środowisko, w którym przebywają przedszkolaki i sięga się po pomoce dydaktyczne, które są proste w wykonaniu, a przy tym potrafią je zaciekawić.