Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – przewaga metody PDR nad tradycyjnymi technikami

usuwanie_wgniecen

Jeszcze do niedawna usuwanie wgnieceń w karoserii samochodu czy motocyklu wiązało się z koniecznością interwencji blacharza i lakiernika. W efekcie tego pojazd bezpowrotnie tracił na wartości. Nowoczesna metoda PDR umożliwia usuwanie wgnieceń bez lakierowania! Samochód czy motocykl zachowując oryginalne powłoki – utrzymuje rynkową wartość, a same uszkodzenia są niewidoczne. Dlaczego warto zatem usuwać wgniecenia metodą PDR?

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest w Polsce stosunkowo nową techniką naprawy uszkodzeń karoserii powstałych w wyniku gradobicia, kolizji drogowej czy aktu wandalizmu. Wyrównywanie wgłębień odbywa się jedną z dwóch metod:

  • „na klej” – wgniecenie wyciąga się przy pomocy zaczepu przytwierdzonego do blachy klejem termotopliwym;
  • „masowanie blachy” – wgniecenie jest wypychane przy użyciu hebla i młotka z podbijakiem.

Zaletą metody PDR jest jej wysoka skuteczność przy wykonywaniu napraw także w pojazdach z aluminiową karoserią. Materiał ten jest mniej podatny na odkształcenia, dlatego wymaga większego wysiłku, by zniwelować powstałe w nim nierówności.

Ponieważ usuwanie wgnieceń techniką PDR nie rodzi konieczności nakładania nowych powłok lakierniczych – samochód czy motocykl zachowuje tę oryginalną. W efekcie tego jego wartość rynkowa się nie obniża.

Tradycyjne metody usuwania wgnieceń należą do wyjątkowo czasochłonnych. Naprawa w warsztacie może trwać nawet kilka dni. Natomiast w przypadku metody PDR – specjalista z dobrego serwisu potrzebuje zaledwie pół godziny, by wyrównać niewielki defektu. Czas ten może się jednak nieco wydłużyć, jeśli wgniecenie znajduje się w trudno dostępnym miejscu lub jest rozległe. Jeśli jednak naprawa trwa nawet kilka godzin, to i tak jest to praca ekspresowa w porównaniu do długotrwałego szpachlowania i lakierowania uszkodzeń w blasze.

Co ciekawe – usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest usługą znacznie tańszą niż tradycyjna technika. Różnica w cenie może wynieść nawet 60 proc!

Biorąc pod uwagę szereg korzyści metody PDR – nasuwa się pytanie: dlaczego nie usuwa się w ten sposób wszelkich wgnieceń w karoserii? Niestety technika ta nie zawsze może być zastosowana.

usuwanie wgniecen

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – kiedy nie można skorzystać?

Specjalista może usunąć wgniecenia metodą PDR wyłącznie przy uszkodzeniach karoserii, którym nie towarzyszą punktowe odpryski powłoki lakierniczej i które nie powstały w miejscu, wcześniejszych napraw blacharskich.

Ponadto wgłębienie nie można być zlokalizowane blisko krawędzi i progów lub bezpośrednio na nich. Problematyczne może być również zastosowanie tej techniki w miejscach fabrycznie wzmocnionych.

W przypadku samochodów i motocykli starszych niż sześcioletnie należy się również spodziewać, że lakier na ich karoserii jest mniej elastyczny, a jego struktura porowata. Wyciąganie wgnieceń może w takim wypadku skutkować odpryskiem i wówczas bez interwencji blacharza się nie obejdzie.

Metoda PDR wymaga również doświadczenia, umiejętności i niezwykłej precyzji. Z tego powodu usługę usuwania wgnieceń bez lakierowania oferują wyłącznie najlepsze serwisy. Wystarczy bowiem zbyt intensywne napieranie na blachę lub gwałtowne ruchy by, zamiast naprawić uszkodzenie – pogłębić je.

fot: crystalcarpdr.pl