Prowadzenie negocjacji – kluczowa umiejętność w biznesie

prowadzenie-negocjacji

Do skutecznego prowadzenia negocjacji potrzebny jest cały wachlarz umiejętności interpersonalnych. Równie istotna jest posiadana wiedza merytoryczna i dobre przygotowanie. Dowiedz się, jakie kompetencje pozwalają na pozytywne przeprowadzenie negocjacji.

Negocjacje – kiedy się odbywają?

Negocjacje w biznesie zazwyczaj mają miejsce w najważniejszych momentach prowadzenia projektu. Odbywają się na samym jego początku, kiedy to ustala się warunki współpracy między wszystkimi stronami zaangażowanymi w dany projekt. Określa się wtedy między innymi:

  • zakres zadań i ich podział,
  • wynagrodzenie,
  • czas trwania projektu,
  • wskaźniki sukcesu projektu.

Podczas negocjacji konieczne jest zaangażowanie wszystkich swoich umiejętności interpersonalnych. Przydatne jest odczytywanie nastroju wszystkich stron, a także opanowane reakcje na ich propozycje.

Cechy dobrego negocjatora

Dobry negocjator to niekoniecznie taki, który stawia swoje dobro na pierwszym miejscu. Podczas ustalania warunków współpracy lub ich renegocjacji powinien on brać pod uwagę interes wszystkich zaangażowanych, ponieważ to od tego zależy powodzenie projektu. Poszczególne umiejętności, których warto używać podczas negocjacji, to:

  • uważne słuchanie,
  • odczytywanie sygnałów niewerbalnych i empatia,
  • umiejętność zadawania pytań,
  • zdolności analityczne,
  • koncentracja i uważność,
  • opanowanie,
  • profesjonalizm,
  • elastyczność.

Konieczne jest dostosowywanie się do bieżącej sytuacji i atmosfery panującej w zespole. Warto ćwiczyć także nieuleganie swoim instynktom i realne szacowanie szans.

Jak skutecznie prowadzić negocjacje?

Najważniejszą zasadą podczas prowadzenia negocjacji jest koncentracja na interesach. Chodzi tu o to, by nie dać się ponieść emocjom i pamiętać, że najważniejszym celem jest wypracowanie korzystnego dla wszystkich rozwiązania. Należy pamiętać o tym, że właśnie rozpoczyna się wielotygodniową współpracę – konieczne jest więc zachowanie profesjonalizmu, który pozwoli na utrzymanie pozytywnych relacji.

Innym istotnym czynnikiem jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Warto jak najwięcej dowiedzieć się o swoim kliencie i zapoznać się ze wszelkimi dostępnymi materiałami. Pozwoli to na stosowanie rzeczowych argumentów i powoływanie się na fakty. Warto się zastanowić, które z nich są najsilniejsze i w jakiej kolejności ich użyjesz.

Warto pamiętać także o elastyczności i adaptacji. Podczas spotkania mogą zostać ujawnione informacje, które sprawiają, że przygotowana wcześniej argumentacja straci sens. Trzeba być gotowym na nagłą zmianę toru negocjacji i umieć się dostosować.

Doradztwo biznesowe a negocjacje

Każdy doradca biznesowy powinien charakteryzować się doskonałymi zdolnościami negocjacyjnymi. Od jego kompetencji zależy, w jakiej sytuacji pozostaną finanse jego klienta. Z tego powodu powinien on charakteryzować się doświadczeniem, asertywnością i dużym zaangażowaniem w swoją pracę. Znalezienie takiego doradcy nie jest łatwym zadaniem, warto więc skorzystać z usług serwisu Redegate. Można tam znaleźć certyfikowanych i doświadczonych ekspertów, którzy charakteryzują się wysokimi umiejętnościami negocjacyjnymi.