Jakie są perspektywy odrodzenia się światowego przemysłu lotniczego po „covidowym lądowaniu”?

Nowa epidemia koronnego zapalenia płuc spowodowała bezprecedensowe „twarde lądowanie” dla światowego przemysłu lotniczego. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) stwierdziło, że biorąc pod uwagę, że globalna epidemia wciąż się rozprzestrzenia, co może spowodować, że kraje będą nadal rozszerzać ograniczenia w podróżowaniu, oczekuje się, że perspektywy ożywienia na dużą skalę w branży lotniczej w tym roku będą tragiczne.

Światowy przemysł lotniczy dotknięty epidemią poniósł w zeszłym roku poważne straty. Według najnowszych danych opublikowanych przez IATA w tym miesiącu, globalne zapotrzebowanie pasażerów lotniczych (liczone na podstawie przychodów z pasażerokilometrów) w 2020 r. Spadło o 65,9% rok do roku, co oznacza największy spadek w dotychczasowej historii transportu lotniczego. Ponadto od końca grudnia ubiegłego roku gwałtownie spadły również rezerwacje terminowe.

COVID, a ruch pasażerski

Ponieważ popyt na pasażerów gwałtownie się zmniejszył, generowanie przychodów w branży lotnictwa cywilnego na świecie również gwałtownie się skurczyło. Według danych ICAO całkowita liczba pasażerów w 2020 r. Spadła o 60%, przy zaledwie 1,8 miliarda pasażerów podróżujących samolotem. Spowodowało to poważne straty ekonomiczne w wysokości około 370 miliardów USD dla branży lotnictwa cywilnego.

W odpowiedzi na ten kryzys główne linie lotnicze przeprowadziły „operacje samoratowania”, ograniczając loty, lądowania, zwolnienia, obniżki pensji, obowiązkowe urlopy itp. Rząd wydał serię „planów awaryjnych”, aby ratować gigantów branży na skraju bankructwa; Stowarzyszenia branżowe wzywają wszystkie środowiska do zapewnienia liniom lotniczym awaryjnych funduszy płynnościowych, aby pomóc im przejść przez epidemię.

Mimo to, znawcy branży są na ogół przekonani, że światowemu przemysłowi lotniczemu nie jest łatwo osiągnąć w tym roku ożywienie na dużą skalę. IATA przewiduje, że w najgorszym przypadku globalny popyt na pasażerów samolotów może wzrosnąć tylko o 13% w stosunku do ubiegłego roku. Jest to ostry kontrast z prognozą 50% odbicia opublikowaną w grudniu ubiegłego roku.

Kiedy ruch lotniczy odżyje

Główny ekonomista IATA, Brian Pearce, również otwarcie stwierdził, że chociaż popyt pasażerów jest silnie stłumiony, surowe ograniczenia dotyczące podróży transgranicznych w odpowiedzi na epidemię mogą dodatkowo zahamować ożywienie przemysłu lotniczego. Zanim ograniczenia dotyczące podróżowania zostaną złagodzone, być może trzeba będzie pokładać nadzieję w szerokiej gamie szczepień.

Biorąc pod uwagę różne epidemie krajowe i sytuację gospodarczą, ożywienie przemysłu lotniczego również zostało wyraźnie podzielone. Obecnie Chiny, które radziły sobie dobrze pod względem gospodarczym i epidemicznym, wyszły z dna, a różne wskaźniki biznesowe krajowego przemysłu lotniczego ogólnie się poprawiły. Ale jednocześnie na obszarach, na których epidemia jest nadal dotkliwa, przemysł lotniczy nadal jest pogrążony w głębokim pogrążeniu. Amerykańskie media podały, że wraz z szybkim rozprzestrzenianiem się zmutowanego wirusa sytuacja epidemii w Stanach Zjednoczonych jest nadal bardzo niebezpieczna, a krajowy rynek lotniczy będzie miał wpływ w tym roku.

Perspektywy są zróżnicowane. „Oznaki ożywienia są nadal widoczne, ale są minimalne.” Brian Pearce powiedział, że w ostatnich tygodniach zaobserwowano, że coraz więcej krajów przyjęło surowsze ograniczenia w podróżowaniu.

Jednocześnie IATA stwierdził również, że chociaż ruch pasażerski spadł znacznie o ponad 60% rok do roku, popyt towarowy jest nadal stosunkowo optymistyczny, ze spadkiem zaledwie o 11%. „Jeśli uda się osiągnąć niższą wartość szacunkową 13%, będzie to odpowiadać 38% poziomu sprzed pandemii”.

Ponieważ przemysł lotniczy wciąż „walczy ze swoimi skrzydłami i jest trudny do latania” w perspektywie krótkoterminowej, ICAO zwróciła uwagę, że „podróże lokalne” mogą stać się motorem ożywienia przemysłu, zwłaszcza w Chinach i Rosji, gdzie liczba pasażerów krajowych jest prawie powróciło do poziomu sprzed epidemii.

W dłuższej perspektywie analitycy Deutsche Bank uważają, że perspektywy dla branży lotniczej mogą być bardziej pozytywne, ponieważ nowe globalne korony potwierdzają przypadki, liczba hospitalizacji i wskaźniki szczepień idą w dobrym kierunku. Ponadto przemysł lotniczy kontynuuje wdrażanie szeregu środków w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii i zwiększenia zaufania społecznego.