Co to jest rower gravelowy i jaki wybrać?

Co to jest rower gravelowy i jaki wybrać?

Rowery gravelowe to jednoślady inaczej nazywane szutrówkami. Są to uniwersalne pojazdy szosowe, które sprawdzają się w każdym terenie. Poznaj ich cechy charakterystyczne i dowiedz się, czym różnią się od innych popularnych typów rowerów.

Obecnie coraz częściej w sklepach ze sprzętem kolarskim pojawiają się rowery gravelowe do jazdy po różnych nawierzchniach. Modele takie cieszą się rosnącą popularnością wśród rowerzystów, są wyjątkowo wygodne i uniwersalne. Czym tak naprawdę charakteryzują się szutrówki i jaki model wybrać, abyś był zadowolony z zakupu?

Gdzie powstał pierwszy rower gravelowy?

Pomysł powstania takiego pojazdu będącego połączeniem szosówki i pojazdu turystycznego wywodzi się z USA. Z uwagi na mnogość dróg szutrowych (gruntowych), metodą prób i błędów specjaliści opracowali rower, który doskonale sprawdza się w zróżnicowanych warunkach. Takie wymagające trasy prowadzące po powierzchni pokrytej żwirem powodowały potrzebę skonstruowania odpornego i wygodnego pojazdu.

Cechy charakterystyczne i parametry rowerów gravelowych

Jak wygląda i co to jest rower gravel? Jedną z jego cech charakterystycznych jest kierownica typu baranek. Taki kształt pomaga rowerzyście przyjąć bardziej aerodynamiczną pozycję, dzięki której można osiągnąć większą prędkość przy umiarkowanych nakładach energii. Pojazd wyposażony jest w balonowe opony, doskonałe na warunki panujące na drogach szutrowych. Opony te gwarantują lepszą amortyzację, dużą powierzchnię styku z podłożem, dobrą przyczepność i niskie opory toczenia. Cechy te są ważne szczególnie podczas pokonywania nierównych ścieżek.

Kierownicę warto wyposażyć w specjalne owijki żelowe pomagające tłumić wibracje. Jeśli chodzi o opony, w rowerach typu gravel powinny być one szerokie, tzn. około 40 mm. Siodełko warto dobrać do indywidualnych potrzeb i oczekiwań, tak aby wygodnie pokonywać nawet długi dystans po nierównej powierzchni.

Koła i opony zapewniające dobrą przyczepność i wygodę

Koła są najważniejszym elementem roweru, który decyduje o komforcie jazdy, dlatego warto poświęcić im nieco więcej uwagi. Najczęściej spotykane to 28-calowe. Koła musza być przede wszystkim wytrzymałe i niezawodne. Opony w rowerach gravelowych powinny być stosunkowo szerokie, zapewniające bezpieczeństwo i wygodę jazdy w warunkach nawet niezbyt stabilnego podłoża, na które świetnie nadają się tego typu jednoślady. Dodatkowo szerokie opony gwarantują dobrą amortyzację. Bieżnik musi być przystosowany do poruszania się po specyficznym żwirowym podłożu. Dobra przyczepność i wygodna jazda po nierównym terenie jest możliwa dzięki wykorzystaniu bezdętkowych opon, które pozwalają na użycie niższego ciśnienia.

Jaki gravel do 5000 zł wybrać?

Jeśli szukasz roweru gravelowego w cenie nieprzekraczającej 5000 zł, postaw na sprawdzone marki z wieloletnim doświadczeniem na rynku. GT i Romet mają w swojej ofercie modele łączące najwyższą jakość ze stosunkowo przystępną ceną. Kupując nowy jednoślad od takich producentów, możesz być pewny, że będzie on spełniał wszystkie twoje oczekiwania.

Opony WTB Riddler zapewniają lekką i stabilną jazdę w warunkach szosowych oraz podczas emocjonujących wypraw po bezdrożach. Rowery gravelowe to szybkie i uniwersalne pojazdy, doskonale sprawdzające się na asfalcie, drogach utwardzonych, leśnych i polnych, a także na bardziej wymagających nawierzchniach: błocie i żwirze.

Rower crossowy czy gravel? Główne różnice

Rowery gravelowe to w wielkim skrócie połączenie modeli turystycznych z szosowymi. Stąd ich duża uniwersalność zastosowań i możliwość bezpiecznej jazdy na różnych nawierzchniach. Rower gravel z amortyzatorem śmiało może być używany w ekstremalnych warunkach na bardziej wyboistych drogach, co jeszcze bardziej upodabnia go do modeli crossowych. Trzeba jednak zauważyć, że standardowo nie są one wyposażone w amortyzatory, dlatego jest to parametr opcjonalny.

Jeśliby porównać te dwa typy jednośladów, nie sposób nie zauważyć, że rower crossowy jest nieco bardziej komfortowy niż typowy gravel. Wynika to z jego budowy. Użycie sztywnego widelca w konstrukcji szutrówki nieco ogranicza wygodę jazdy. Rowery crossowe są doskonałe na krótkich dystansach, jednak jeśli chodzi o komfort jazdy podczas dłuższych wypraw czy wyścigów, gravele wydają się być lepszym wyborem. Dotyczy to zarówno sposobu trzymania kierownicy jak i parametrów siodełka.

Rowery crossowe są nieco lepiej przystosowane do montowania szerszych opon znanych z pojazdów górskich, które poprawiają przyczepność do nawet najbardziej wymagającego podłoża. Jeśli szukasz uniwersalnego środka transportu, który przy okazji zapewni ci możliwość emocjonujących wycieczek po zróżnicowanej nawierzchni, gravel to coś dla ciebie.

Do podobieństw należą bez wątpienia standardowe 28-calowe koła używane w obu modelach. Bieżnik opon jednych i drugich umożliwia wygodne i bezpieczne przemieszczanie się po niestabilnym podłożu takim jak żwir i piasek oraz po błocie. Pozycja, którą zajmiesz za kierownicą obu typów roweru, jest w zasadzie tak samo wygodna.

Najlepsze rowery typu gravel – czyli jakie?

Zastanawiasz się, jaki rower gravelowy jest najlepszy? Ten rodzaj pojazdu sam w sobie stanowi coś pomiędzy rowerem szosowym a turystycznym. Dlatego łączy w sobie główne cechy i możliwości obu tych jednośladów. Wybierając gravel musisz też pogodzić się z faktem, że napotkasz pewne kompromisy wynikające ze specyfiki budowy roweru, jak np. brak amortyzatorów w jego standardowym wyposażeniu. Dlatego podczas poszukiwań idealnego pojazdu warto zastanowić się nad tym, czy zakup dodatkowego wyposażenia nie będzie dla ciebie dobrą opcją.

Dobry gravel odznacza się dużą uniwersalnością. Daje komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy szosą, po wyboistym terenie, niestabilnym żwirze. Wybierając go, możesz sprawdzić swoje możliwości podczas wyścigów rowerowych. Jeśli jeszcze nie wiesz, jaki gravel nadaje się do jazdy po błocie lub żwirze, pamiętaj o tym, że te rowery zostały tak zaprojektowane, że poradzą sobie na większości trudnych nawierzchni. Wybierz rower gravelowy i ciesz się jego wszechstronnością na co dzień podczas pokonywania długich tras po drogach i bezdrożach.