Co jest istotne w przypadku tworzenia identyfikacji wizualnej?

Dziś przedsiębiorstwa muszą koncentrować się na innowacjach i bardziej niż kiedykolwiek starać się udowodnić, że są wyjątkowe. Tradycyjne strategie biznesowe stosowane do tej pory przez pokolenia przestały działać. Najpotężniejsze dziś marki wyróżniają się kreatywnością i silnymi emocjami, które budzą u odbiorców

Stworzony w ten sposób wizerunek firmy może przynieść jej wymierne korzyści, zapewnić nowych klientów i wzmocnić istniejące relacje, uświadamiając dotychczasowym kontrahentom dobry wybór. Wizerunek ten możemy budować m.in. za pomocą identyfikacji wizualnej, która jest obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi budowania skutecznej i trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku. Poniżej znajdziesz przegląd jego kluczowych elementów i dowiesz się, dlaczego są one tak ważne.

Nazwa

Jednym z najważniejszych wyróżników firmy jest jej nazwa. Pojawia się w reklamach i stronie internetowej. Wybór odpowiedniej nazwy wbrew pozorom nie jest taki łatwy. Nazwą firmy może być nazwa własna lub słowna powiązana z przedmiotem działalności, postacią lub powiązana z określoną dziedziną, w języku ojczystym lub obcym. Czasami wymyśla się zupełnie abstrakcyjne słowo, które wcześniej nie istniało, bez określonego znaczenia i związku z działalnością firmy. Dobra nazwa bowiem powinna być oryginalna, łatwa do wymówienia i zapamiętania, a także budzić pożądane skojarzenia. Warto pamiętać, że konkretne słowo lub zwrot mogą być różnie interpretowane przez poszczególne grupy społeczne.

Logo

Oprócz nazwy kluczowe przy tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy jest jej logo, będące jednocześnie jej symbolem. Ma na celu zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa, podkreślenie jego charakteru oraz ułatwienie identyfikacji. W języku potocznym logo i logotyp to synonimy i terminy często ze sobą mylone. W rzeczywistości jednak te koncepcje są od siebie różne. Logotyp to nic innego jak nazwa firmy przedstawiona w formie liter. Logo natomiast może składać się maksymalnie z czterech części: ze wspomnianego logotypu, ze znaku graficznego, ze sloganu lub claimu oraz z tła występującego pod wyżej wymienionymi elementami.

Kolory

Kolejnym ważnym elementem przy tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy jest jej kolorystyka. Zazwyczaj tworzy podstawę systemu wizualnego, gdyż silnie wpływa na percepcję i świadomość odbiorców. Wybór koloru, który później stanie się wyróżnikiem firmy i najbardziej zapadającym w pamięć elementem, powinien być wynikiem wnikliwej analizy.

Typografia

Podobnie jak w przypadku logo czy kolorystyki, dobór czcionki powinien być zgodny z cechami oferowanego produktu lub firmy. Odpowiednio dobrana typografia nada poszczególnym elementom systemu identyfikacji wizualnej niepowtarzalny charakter, pomoże wykreować pożądany wizerunek firmy, a także wywoła u klienta określone emocje

Podsumowanie

Jeśli w trakcie tworzenia identyfikacji wizualnej będziemy zwracać właściwą uwagę opisanym w artykule elementom, to możemy być pewni co do sukcesu w tej materii. Wówczas uda nam się wytworzyć atrakcyjny obraz naszej firmy, który przekona zarówno dotychczasowych klientów, jak i tych przyszłych.