Włącza pompę paliwa po włączeniu zapłonu i wyłącza się, gdy ciśnienie oleju przejmuje pracę pompy paliwa. Gdy zapłon pojazdu jest włączony, cewka magnetyczna z otwartym stykiem zostaje aktywowana, tym samym zamyka obwód między przekaźnikiem pompy paliwa a zaciskiem elektronicznego mechanizmu sterującego. W ten sposób przekaźnik pompy paliwa wytwarza wymaganą energię elektryczną do działania pompy paliwa i dostarcza paliwo do działania silnika. Gdy w silniku jest wystarczające ciśnienie oleju do uruchomienia pompy paliwa, przekaźnik wyłącza się automatycznie z obwodu. Ponownie włącza się, gdy silnik jest wyłączony, co powoduje, że pompa paliwa przestaje działać.
Przekaźnik pompy paliwa jest zwykle zamknięty w plastikowej skrzynce bezpieczników umieszczonej pod deską rozdzielczą, w pobliżu układu kierowniczego. W niektórych modelach samochodów znajduje się w komorze silnika w pobliżu zapory ogniowej. Najczęstsze problemy, które mogą powodować, że przekaźnik pompy paliwa ulega awarii, to cewka i styki łączące zespół zapłonu. Jakakolwiek usterka części przekaźnika powoduje problemy z działaniem pompy paliwa i silnik nie odbiera paliwa podczas uruchamiania pojazdu. Zwykle, gdy zapłon jest włączony, kierowca słyszy kliknięcie aktywowanego przekaźnika z komory silnika. Brak dźwięku oznacza, że występują problemy z przekaźnikiem pompy paliwa.
Przekaźnik pompy paliwa objawy awarii
• Silnik obraca się, ale nie uruchamia się
Silnik wydaje odgłos rozruchu, ale nie uruchamia się z powodu braku paliwa pompowanego do silnika. Czasami pojazd się uruchamia, ale można zauważyć opóźnienie w uruchomieniu silnika. Wynika to z faktu, że silnik nie ma dopływu paliwa przy zapłonie, a pojazd uruchomi się po chwili, gdy silnik podniesie wystarczające ciśnienie oleju, aby wysłać energię elektryczną do pompy paliwa i uruchomić ją.
• Niespójna funkcjonalność silnika
Gdy przekaźnik pompy paliwa ulegnie awarii, pompa paliwa nie będzie zasilana. Chociaż pojazd uruchamia się po pewnym czasie, nastąpi utrata mocy podczas jazdy, a silnik może całkowicie zgasnąć. Wynika to z faktu, że nie ma ciągłego dopływu paliwa ze zbiornika gazu do silnika.
• Brak dźwięku z pompy paliwa
Kolejnym objawem jest brak pracy pompy paliwa, gdy pojazd jest włączony. Niski poziom szumów pompy paliwowej jest zwykle słyszalny po włączeniu zapłonu. Jeśli przekaźnik pompy paliwa ulegnie awarii, pompa paliwa nie włączy się, a zatem kierowca nie będzie słyszeć hałasu.
Wymiana przekaźnika pompy paliwa
Gdy podejrzewasz problem z przekaźnikiem pompy paliwa, nie warto go zaniedbywać. Przekaźnik pompy paliwa musi zostać wymieniony, w przeciwnym razie problem może eskalować inne problemy powodujące uszkodzenie układu zapłonowego i silnika samochodu. Najpierw musisz zlokalizować skrzynkę bezpieczników i określić dokładną lokalizację przekaźnika pompy paliwa. Ponieważ lokalizacja jest różna w różnych modelach samochodów, możesz sprawdzić spód pokrywy komory silnika skrzynki bezpieczników pod kątem schematu z bezpiecznikami lub przekaźnikami lub zapoznać się z instrukcją obsługi, aby określić lokalizację. Najpierw odłącz akumulator, wyłączając zacisk ujemny, aby odciąć zasilanie pompy paliwa. Zlikwiduj ciśnienie w układzie paliwowym poprzez zdjęcie korka zbiornika paliwa. Wyjmij przekaźnik pompy paliwa, wymień go na nowy i podłącz ponownie wtyczki i inne połączenia bezpieczników. Podłącz kable akumulatora i ponownie zwiększ ciśnienie w układzie paliwowym. Upewnij się, że korek wlewu paliwa jest bezpieczny i szczelnie zamknięty. Teraz włącz zapłon i pozwól, aby pompa paliwa się uruchomiła. Po uruchomieniu silnika usłyszysz pracę pompy paliwa. Wyłącz zapłon i powtórz proces kilka razy, aż paliwo dostanie się do szyny paliwowej. Jeśli to możliwe, przetestuj pojazd, aby sprawdzić, czy w systemie dostarczania paliwa nie występują inne problemy.