Sklep internetowy sam z siebie nic nie sprzeda, do tego aby skutecznie sprzedawał towar w Holandii niezbędna jest jego odpowiednia optymalizacja oraz kilka zabiegów które mogą znacząco zwiększyć stopień konwersji.
Mieszkasz w Holandii i zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu internetowego ?
Musisz wiedzieć że budowa sklepu internetowego to dopiero początek, wiele osób sądzi że wystarczy taki sklep zbudować, zatowarować i biznes zacznie się kręcić. Niestety, nie jest to aż tak proste, sklep internetowy to tylko narzędzie które umożliwia automatyzację różnych procesów związanych ze sprzedażą ale sam z siebie nic nie sprzeda.
Musisz do niego doprowadzić ruch, czy to z social media czy z wyszukiwarki google.nl ale dziś nie o tym.
Załóżmy że masz już sensowny ruch w sklepie ale ilość zamówień nie powala, przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, do najczęstszych należą
- karkołomna ścieżka związana z procesem zakupowym – pamiętaj że im krótsza droga do koszyka tym lepiej, nie atakuj klienta zewsząd wyskakującymi popupami, ankietami czy nie każ mu się zastanawiać gdzie jest przycisk dodaj do koszyka czy zobacz koszyk.
- brak zintegrowanego z procesem zakupowym newslettera – newsletter to bardzo niedoceniany element w Europie, w Holandii także, fakty są takie że zbieranie listy mailingowej znacząco zwiększa liczbę transakcji w sklepie
- przeładowana efektami strona główna sklepu – zbyt mocno przeładowana różnymi efektami specjalnymi strona sklepu internetowego może skutecznie zniechęcać do dalszej eksploracji jego treści, dotyczy to w szczególności urządzeń mobilnych gdzie tego typu elementy potrafią skutecznie przesłonić nawigację, ludzie po prostu się gubią i sądzą najczęściej że otworzyła im się jakaś inna strona niż ta której oczekiwali
- szybkość działania sklepu internetowego – największy wpływ na szybkość działania sklepu internetowego ma hosting – wybieraj hostingi które pracują na dyskach SSD oraz które mają w pakiecie funkcjonalność REDIS która ogromnie przyspiesza ładowanie strony – nie są to drogie hostingi ale trzeba poszukać bo jest to jeszcze nowość przynajmniej jeśli chodzi o funkcjonalność REDIS
- SSL – jeśli nie uruchomiłeś do tej pory SSLa w swoim sklepie internetowym – tracisz potencjalnych klientów których zewsząd straszą komunikaty o tym że twoja strona jest “niebezpieczna”
Reasumując mamy 5 głównych najczęściej występujących czynników które drastycznie zmniejszają konwersję w sklepie, konwersja to po prostu sprzedaż.
Musisz zadbać o to aby twój sklep internetowy miał:
- krótką ścieżkę zakupową – brak rozpraszaczy które skutecznie mogą odciągnąć uwagę klienta, pamiętaj że klienci bardzo szybko się nudzą, często wpadają w dezorientacje na mocno zabałaganionej stronie i po prostu ją zamykają
- newsletter – dzięki któremu zbierzesz listę mailingową – po pewnym czasie mając kilka lub kilkanaście tysięcy subskrybentów każdy newsletter to mogą być dziesiątki tysięcy Euro przy każdym rozesłanym newsletterze, zadbaj o to aby newsletter posiadał funkcjonalność która pozwoli zapisać się do niego klientowi na etapie składania zamówienia (kusząc jakimiś rabatami dla subskrybentów)
- prostą konstrukcję jeśli chodzi o szatę graficzną – unikaj efektów tj paralaxa, osadzania filmów wideo, krzykliwych przeładowanych kolorami bannerów, innego niż białe tła sklepu – bo to skutecznie zniechęca do przeglądania zasobów sklepu
- szybki hosting – to absolutny nr.1 jeśli chodzi o czynniki on-page, jeśli nie zadbasz o to żeby twój sklep internetowy wczytywał się w 2-3 sekundy większość osób zamknie twoją stronę zanim wczytają się na ich urządzeniach pierwsze produkty z twojej oferty. Funkcjonalność REDIS znacząco zwiększa prędkość wczytywania strony
- SSL – może być nawet ten darmowy Let’s Encrypt – to wystarczy aby transmisja klient/serwer była szyfrowana a użytkownik nie był atakowany ostrzeżeniami że twoja strona może być ”niebezpieczna”
Sklepy internetowe w Holandii na ogół mają te podstawowe elementy, choć funkcjonalność REDIS jest pewnym novum bo niewiele hostingów w Holandii ją w ogóle oferuje a jeśli już to za słoną dopłatą. Pamiętaj jednak że aby mieć sklep internetowy po niderlandzku adresowany do Holendrów jego hosting nie musi być umiejscowiony w Holandii, możesz z powodzeniem skorzystać z ofert jednej z polskich firm hostingowych, znam co najmniej kilka które oferują tę funkcjonalność w bardzo rozsądnych pakietach hostingowych.
Budowa sklepu internetowego mało nie kosztuje, jego promocja w internecie także dlatego warto pamiętać o tym żeby nie zmarnować tego potencjału , koszt sklepu internetowego jest niczym w porównaniu ze stratami związanymi z jego reklamą jeśli nie weźmiemy pod uwagę powyższych punktów.
Sposobów na to jak otworzyć sklep internetowy w Holandii jest mnóstwo, większość osób sądzi że aby zbudować sklep po holendersku to musi go zbudować holenderska firma IT – błąd, sklepy po holendersku budują takżę firmy polskie należy jednak pamiętać o tym żeby wybrana firma posiadała jakiekolwiek doświadczenie na niderlandzkim rynku. Najczęstszym problemem które napotykam na co dzień w relacjach klientów jest to że niektóre firmy nie radzą sobie z integracją typowych na rynku holenderskim funkcjonalności chociażby tj. płatności iDEAL, każdy rynek ma swoją specyfikę i nie inaczej jest w przypadku Holandii, warto o tym pamiętać.