Uszkodzony EGR – jak rozpoznać awarię?

Zawór EGR montowany jest w samochodach od wielu lat, jednak to dopiero EGR nowszej generacji zaczął przysparzać większych trudności w naprawie – wcześniej było to o wiele mniej skomplikowane. W związku z tym, że psujący się EGR może być mocno uciążliwy, a jego późniejsza naprawa bardzo kosztowna – warto wiedzieć, jak rozpoznać tę awarię.

Jak działa zawór EGR i za co odpowiada?

Zawór EGR to inaczej zawór recyrkulacji spalin. Jego skrót wziął się od angielskiej nazwy – exhaust gas recirculation. Chcąc w najprostszy sposób wyjaśnić działanie zaworu EGR, można powiedzieć, że odpowiada on za ograniczenie przedostawania się do środowiska toksycznych substancji spalinowych pochodzących z samochodu. I rzeczywiście taka jest jego rola. Natomiast mówiąc szczegółowo, warto wyjaśnić, że EGR redukuje stężenie toksycznych tlenków azotu (NOx) w spalinach. Jak to robi? Przekierowuje część gazów spalinowych do komory spalania. W związku z tym zachodzi proces, dzięki któremu w tej komorze pojawia się mniej tlenków azotu podczas produkcji nowych spalin.

EGR dostarcza właściwe ilości spalin do komory spalania zazwyczaj podczas spokojnej jazdy. Wówczas nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Jeśli zawór EGR się zawiesi, zepsuje lub jest zbyt zanieczyszczony, w samochodzie nie ma mechanizmu odpowiedzialnego za kontrolowanie ilości tych spalin na poszczególnych etapach spalania. W tym właśnie miejscu zaczyna się awaria EGR i pojawiają się problemy z tym związane.

Czy EGR jest w każdym samochodzie?

Zawory EGR są montowane w samochodach już od ponad dwudziestu lat. Niezależnie od tego, czy samochód napędzany jest silnikiem diesla, czy też silnikiem benzynowym – z pewnością zamontowano w nim zawór EGR. Warto jednak wspomnieć, że znacznie częściej obserwuje się awarie tego elementu w samochodach z silnikiem diesla.

Jak rozpoznać uszkodzony EGR? Objawy usterki

Przy uszkodzonym zaworze EGR samochód zaczyna pracować inaczej, pojawia się kilka charakterystycznych dolegliwości:

  • Osłabiona moc silnika – pierwszy i jeden z najbardziej odczuwalnych symptomów zatkanego zaworu EGR. Przy jeździe z jednostajną prędkością zawór powinien się zamykać, jednak jeśli jest zapchany, to przez cały czas pozostaje otwarty. W związku z tym do komory spalania nie jest dostarczana odpowiednia ilość mieszanki, a to przekłada się na brak mocy podczas przyspieszania.
  • Zwiększone dymienie – podczas jazdy z zepsutym zaworem EGR powstanie i wydostanie się na zewnątrz zbyt dużo cząstek stałych. W związku z tym zadymienie będzie dużo większe.
  • Zwiększone zużycie paliwa – ponieważ podczas jazdy z uszkodzonym EGR-em nie ma odpowiedniej kontroli nad mechanizmem spalania, zazwyczaj zużycie paliwa jest wyższe. Można to też powiązać z brakiem mocy – kierowca próbuje poprzez intensywne wciskanie gazu uzyskać wyższą prędkość, a to przełoży się na podniesienie obrotów i wyższe zużycie paliwa.
  • Nierówna praca silnika – przy uszkodzonym zaworze EGR silnik pracuje nierówno, pojawiają się również charakterystyczne szarpnięcia.

W większości pojazdów po uszkodzeniu zaworu EGR pojawi się na pulpicie kierowcy kontrolka „check engine” informująca, że któryś z mechanizmów pracuje niewłaściwie. Już wtedy najlepiej udać się z problemem do mechanika.

Uszkodzony EGR – pozycja zamknięta

Warto wspomnieć również o tym, że nie wszystkie usterki EGR przebiegają w ten sam sposób. Powyższe symptomy dotyczą tylko zaworu EGR, który pozostaje w pozycji otwartej. Jeśli jednak pozostanie w pozycji zamkniętej i przestanie się otwierać – samochód może pracować zupełnie poprawnie. Jedyną różnicą będzie to, że znacząco zwiększy się emisja tlenków azotu. Możemy przy tym dostrzec także, że samochód dużo więcej pali. To powinno być sygnałem, po którym warto przeprowadzić diagnostykę pod kątem uszkodzonego zaworu EGR.

Naprawa uszkodzonego zaworu EGR

W starszych samochodach naprawa zaworu EGR nie była zbyt problematyczna. Jednak w nowszych konstrukcjach dostęp do niego jest znacznie utrudniony. Wydłuża to czas naprawy, a przy tym ilość roboczogodzin mechanika. Można się tu spodziewać kosztów rzędu 500–2500 zł. w zależności od modelu samochodu.

Łatwiej i taniej będzie w starszych samochodach. Wystarczy jedynie wyczyścić EGR, by działał bez zarzutu. Jeśli jednak wymagana jest wymiana w nowszych systemach, warto unikać regenerowanych części. Nie mamy przy nich gwarancji, czy za kilka tygodni lub miesięcy nie powtórzy się awaria, podczas gdy standardowo EGR powinien wytrzymać 100–150 tysięcy kilometrów jazdy.

Zawory EGR renomowanych producentów dostępne są w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.

Źródło zdjęć: shutterstock.com