Kto nie lubi widoku morza i złocistej plaży? Słodki relaks z książką w ręku na gorącym piasku to duże dobrodziejstwo. Musisz się jednak liczyć z takimi niespodziankami jak oparzenia słoneczne, przesuszane włosy czy popękane pięty. Jak temu zaradzić?

Zanim zacznie się sezon, przygotuj ciało na kontakt ze słońcem i z piaskiem!

Pierwsza zasadnicza kwestia dotyczy przygotowania swojego organizmu i skóry na mocniejsze promienie słońca. Przynajmniej na dwa, trzy miesiące przed wakacjami zacznij mocniej nawadniać organizm. Skóra zachowa odpowiednią wilgotność i nie będzie skłonna do nadmiernego przesuszania. Po drugie nawilżaj skórę za pomocą kosmetyków. Najlepsze są balsamy, olejki i serum, które wykazują wysoką skuteczność działania. Wnikają głęboko w skórę i odżywiają ją dzięki mocno skoncentrowanym składnikom.

Ogromnie ważna jest także dieta. W twoim jadłospisie nie może braknąć produktów zawierających beta karoten. Związek ten ma cenne właściwości przeciwutleniające, dlatego eliminuje wolne rodniki. Skóra zyskuje bardzo dobrą ochronę przed przebarwieniami i jest bardziej sprężysta. Włącz więc do codziennego menu czerwone, żółte i zielone warzywa oraz owoce. Wśród nich znajdują się m.in. marchewka, dynia, papryka, awokado, morele, szczypior i pietruszka.

Jakie kosmetyki do opalania oraz na przesuszoną skórę?

W torbie plażowej nie może zabraknąć kilku kosmetyków. Pierwszy z nich ma zabezpieczyć skórę na czas opalania. Działanie promieni słonecznych jest bardzo niebezpieczne, szczególnie w dopołudniowych godzinach. Preparaty zawierające filtry UVA I UVB to konieczność. Promieniowanie UVA jest obecne przez cały rok i może wnikać głęboko w skórę właściwą. To ono są źródłem zagrożenia przebarwieniami oraz fotostarzeniem. Z kolei promieniowanie UVB sprzyja poparzeniom, alergiom, brązowieniu skóry, ale też zmianom nowotworowym. Dlatego też lepiej nabyć krem zawierający te dwa filtry, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas opalania.

Oprócz takiej formy zabezpieczenia konieczne są również balsamy czy oliwki po opalaniu. Skóra traci nie tylko wodę, ale też elastynę, włókna kolagenowe i lipidy (naturalną osłonkę tłuszczową). Dobre kosmetyki po opalaniu dobrze nawilżą i odżywią skórę, ale też złagodzą podrażnienia, poparzenia i stany zapalne. Nie powinno więc zabraknąć w takich preparatach substancji nawilżających, np. kwasu hialuronowego, gliceryny czy mocznika. Bardzo istotne są także substancje tłuszczowe, jak masło shea i lipidy oraz witaminy i substancje łagodzące podrażnienia (np. alantoina).

Popękane pięty po plażowaniu – jak sobie pomóc?

Stopy narażone są na podrażnienia na skutek kontaktu z piaskiem. Ostre ziarenka mogą ranić skórę, a słońce i woda spowodują przesuszenie. Mimo że chodzenie boso po plaży to najlepszy naturalny peeling, to i tak mogą się pojawić problemy skórne. Latem stopy są częściej eksponowane na czynniki zewnętrzne. Chodzenie w klapkach czy sandałach także sprzyja większym zagrożeniom dla skóry. Najlepiej więc każdego dnia aplikować na popękane pięty sporą ilość nawilżającego kremu do stóp bądź balsamu. Oprócz tych preparatów możesz zastosować również domowe sposoby. Jednym z nich są kąpiele w ziołach, np. rumianku, szałwii czy lawendzie. Po takim zabiegu na stopy użyj pumeksu bądź tarki, za pomocą których usuną martwy naskórek. Następnie wetrzyj w popękane pięty i inne suche miejsca krem nawilżający z witaminą A oraz dodatkowymi substancjami zmiękczającymi.

Lato to wiele przyjemności ale też wzmożona troska o ciało. Nie możesz również zapominać o przykrywaniu głowy. Udary cieplne to codzienność, a przesuszone włosy są pamiątką po wakacjach. Korzystaj więc z uroków lata mądrze, a wtedy jedyną pamiątką będą cenne wspomnienia i delikatna, zdrowa opalenizna.