Zarówno Kia Soul, jak i Toyota RAV4 mogą należeć do segmentu kompaktowych crossoverów, ale pod wieloma względami nie mogą się bardziej różnić. Podczas gdy RAV4 jest zgodny z dość sterylnym i jednorodnym stereotypem dla takich pojazdów pod względem stylizacji, Dusza Kia jest wręcz przeciwnie. Może mieć znaną, pionową postawę crossovera, ale reszta stylizacji Kii wyróżnia go jako pojazd sam w sobie. Oba pojazdy są niezwykle praktyczne, ale Soul udaje się zapewnić przestrzeń i praktyczność, jakiej oczekujemy od crossovera, ale o znacznie mniejszym rozmiarze niż Toyota. RAV4 z biegiem lat stawał się coraz większy i teraz można go nawet uznać za średni, mimo że ma prawie nie więcej przestrzeni wewnętrznej niż Dusza.

RAV4 można łatwo pomylić na zatłoczonym parkingu z jednym z wielu innych modeli w segmencie kompaktowych crossoverów. Jednak na rynku amerykańskim nie ma nic innego, za co można by pomylić Soul. Dusza ma tępy przód i pudełkowaty kształt, który tworzy naprawdę wyjątkową sylwetkę; i linia dachu, która wygląda, jakby unosiła się nad zaciemnioną szklarnią. Ogólny wygląd jest bardzo charakterystyczny, ale bez zapuszczania się w sfery chwytliwego.

Pojazdy takie jak te dwa bardziej dotyczą praktyczności niż osiągów, ale oba osiągają więcej niż odpowiednio w różnych okolicznościach i warunkach. RAV4 daje ukłon w stronę swoich pełnoprawnych przodków SUV-ów z opcją napędu na wszystkie koła, ale takie pojazdy rzadko będą używane w sytuacjach, w których jest to konieczne. Kia nie próbowała udawać, że Dusza jest czymś innym niż fantastycznie praktycznym pojazdem rodzinnym, jakim ma być kompaktowy crossover. To pojazd, który jeździ jak samochód, ale z praktycznością i przestronnością SUV-a.

Kierując się przede wszystkim do nabywców rodzinnych, bezpieczeństwo jest ważnym czynnikiem dla potencjalnych nabywców RAV4 i Soul. Mimo że Toyota ma wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa, w żadnym wypadku nie jest liderem w swojej klasie, a Soul uzyskał lepsze oceny zarówno od IIHS, jak i NHTSA w ostatnich testach zderzeniowych.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, Kia ponownie wygrywa, a modele Eco zwracają aż 24 mpg w mieście i 31 mpg na autostradzie. * Najlepsze, co Toyota może zrobić, to 23 mpg w mieście i 30 mpg na autostradzie z modele z napędem na przednie koła, a zmiana na napęd na wszystkie koła zmniejsza te liczby odpowiednio do 22 i 29.

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, trudno jest ponownie spojrzeć w przeszłość Duszy. Kia występuje w trzech różnych wersjach wyposażenia: Soul, Soul Plus (+) i Soul Exclaim (!), A ceny zaczynają się już od 15 900 USD za ładnie wyposażony model podstawowy z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i 1,6-litrowym silnikiem silnik. Podstawowy RAV4 jest również dość dobrze wyposażony, ale musi mieć początkową MSRP w wysokości 23.680 USD.

Kiedy osiągniesz wyższy poziom wykończenia, Soul zaczyna wyglądać jeszcze lepiej z najlepszymi modelami oferującymi funkcje, których nie możesz mieć nawet na RAV4. Najwyższej klasy limitowane wykończenie Toyoty ma MSRP w wysokości 30 735 USD, ale nie można nawet płacić dodatkowo i uzyskać wentylowanych przednich foteli, podgrzewanych tylnych siedzeń i podgrzewanej kierownicy, którą można uzyskać dzięki Duszy.

Zarówno Toyota RAV4, jak i Kia Soul są bardzo, bardzo dobrymi pojazdami, ale ciężko jest uzasadnić wybór Toyoty zamiast Kia. Soul oferuje wiele standardowych i dostępnych funkcji, doskonałą oszczędność paliwa, niezwykłą ilość miejsca we wnętrzu, wyjątkowy stosunek jakości do ceny oraz wielokrotnie nagradzany styl, który wyróżnia go z tłumu.

* Wszystkie przebiegi pojazdów na podstawie szacunków przebiegu EPA 2015. Używaj wyłącznie w celach porównawczych. Nie porównuj z modelami sprzed 2008 r. Rzeczywisty przebieg będzie się różnić w zależności od sposobu prowadzenia pojazdu i konserwacji pojazdu.