Wszystko zaczyna się od uczucia ciężkości kończyn dolnych. Bardzo często pojawia się, gdy jest gorąco, gdy stoisz zbyt długo, a nawet po zmęczeniu pod koniec dnia. Nogi wydają się spuchnięte lub zdrętwiałe. Ale z czego wynika to zjawisko? Ciężkie nogi są w rzeczywistości oznaką słabego krążenia krwi lub niewydolności żylnej. Żyły są wyposażone w mały zawór, który, gdy są zbyt kruche, źle działają. W tym przypadku krew z stóp nie dociera wystarczająco w kierunku serca i „stagnuje” w nogach, co powoduje bolesne wrażenie ciężkich nóg .

To uczucie może towarzyszyć mrowienie, a także skurcze, obrzęk lub pajączki(fioletowo czerwone naczynia). W najbardziej ekstremalnych przypadkach zjawisko ciężkich nóg może prowadzić do poważniejszych problemów z żylakami i zapaleniem żył.

Ciężkie nogi mogą mieć kilka źródeł:

  • dziedziczność: jeśli w rodzinie występują ciężkie nogi lub choroba żylna, ryzyko rozwoju tej choroby jest większe;
  • nadwaga / otyłość: wysoki poziom cholesterolu osłabia naczynia krwionośne;
  • brak wysiłku fizycznego: skurcz mięśni umożliwia prawidłowe podniesienie krwi w kierunku serca. Bez wysiłku fizycznego krew rośnie trudniej. Zauważ, że jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, w którym się nie poruszasz lub poruszasz się mało i który nie wymaga ruchu, zwiększa to również ryzyko rozwoju choroby żylnej.
  • palenie: zmniejsza napięcie żył.

Należy pamiętać, że wiek i płeć są również czynnikami, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia niewydolności żylnej. Tego rodzaju problem narasta wraz z wiekiem, a zjawisko ciężkich nóg występuje częściej u kobiet. Liczba ciąż również zwiększa ryzyko rozwoju przewlekłej choroby żylnej.

Ciężkie nogi: co zrobić, aby je złagodzić?

Jeśli cierpisz na te objawy, możesz jeszcze (lub uniknąć!) Zrobić kilka rzeczy, aby złagodzić swoje ciężkie nogi. Oto kilka prostych wskazówek, które pomogą Ci znaleźć lżejsze nogi!

  • 1. Strumień zimnej wody

Kasy prysznicem strumieniem zimnej wody na nogach i unikać gorących kąpieli. Rzeczywiście, przy dużym upale: żyły w nogach będą się rozszerzać. Sauny i woskowanie gorącym woskiem nie są zatem zalecane.

Czy wiesz Zjawisko ciężkich nóg występuje często u kobiet w ciąży. Ten problem jest często po prostu brzydki, ale łagodny.

  • 2. Śpij z podniesionymi stopami

Bezruch podczas snu spowalnia krążenie krwi. Podnoszenie stóp o około dziesięć centymetrów (na przykład za pomocą poduszek) pomaga krwi wrócić do serca.

  • 3. Pończochy uciskowe

Noś skarpetki lub pończochy uciskowe, ale unikaj ciasnych ubrań (butów, odzieży, paska itp.).

  • 4. Uprawiaj sport

Ćwicz regularną aktywność fizyczną, która promuje krążenie krwi. Może to być jazda na rowerze , pływanie , siłownia lub taniec. Z drugiej strony unikaj sportów, które są zbyt gwałtowne dla nóg, takich jak rugby, koszykówka, judo lub tenis. Są to rzeczywiście sporty, które albo powodują wstrząsy i zbyt mocno miażdżą łuk stopy, albo blokują krążenie krwi w nogach.

Codziennie możesz również robić małe rzeczy, aby poprawić krążenie krwi: wolisz schody od windy, idziesz 20 minut … Kolejny pomysł, aby zrobić przed snem: położyć się na plecach i wykonywać ruchy pedałowania. Zakończ sesję małym masażem, zaczynając od kostek i wspinając się w górę.

  • 5. Masaż

Masować nogi, aby pobudzić krążenie krwi w nogach. Można to zrobić na różne sposoby, takie jak drenaż limfatyczny (zwykle wykonywany przez fizjoterapeutę), badanie palpate lub zabieg spa.

W aptekach dostępne są kremy, które łagodzą uczucie ciężkości nóg.
Lekarz może również przepisać żyły, które pomagają w utrzymaniu napięcia żylnego. Ale naturalne rozwiązania są często bardzo skuteczne.

  • 6. Herbata Ziołowa

Aby uzyskać uczucie ciężkich nóg, musisz pić dużo, co najmniej 1,5 l wody lub herbaty ziołowej dziennie, którą możesz zrobić w czerwonym winorośli (znanym z działania na ton i odporność żył ) i drzewa oliwnego dla większej wydajności.

  • 7. Masaże z olejkami eterycznymi

Weź w swoje ręce odrobinę oleju roślinnego z orzechów laskowych i słonecznika oraz olejki eteryczne z lawendy, cyprysu, rozmarynu, trawy cytrynowej, róży skalnej lub tymianku (4 lub 5 kropli rozcieńczonych w 20 cl oleju roślinnego), za pomocą których możesz masować się od kostek po kolana. Możesz również wziąć kąpiel (niezbyt gorącą) z olejkami eterycznymi, aby złagodzić nogi.

  • 8. Olejki eteryczne ze słodkich migdałów

Stosuj go codziennie po prysznicu lub kąpieli, latem i zimą, aby zmiękczyć skórę, gwarantując komfort.

  • 9. Kąpiel w morzu

Pamiętaj, że spacery po morzu to wciąż najlepszy i najbardziej ekonomiczny sposób walki z ciężkimi nogami. Jeśli nie mieszkasz w pobliżu oceanu, możesz również wykąpać nogi w gorącej wodzie, do której dodasz odrobinę soli morskiej, aby złagodzić nogi.

Wreszcie, nie wahaj się skonsultować z lekarzem, nawet jeśli objawy wydają się łagodne. Będzie w najlepszej pozycji, aby zdiagnozować twój problem i skierować cię we właściwym kierunku.